Followers

Tuesday 26 March 2013

Diet diet and Diet selagi mampu

Assalamualaikum w.b.t...
Update lagi dan berat terkini...Alhamdulillah atas berkat kesabaran menahan nafsu makan ni selama 3 bulan akhirnya membuahkan hasil dan harapan supaya kalini tak macam dulu2 asyik turun naik je berat badan ni, harap2 kepada diri sendiri untuk bertahan sehingga mendapat berat yang ideal iaitu 85kg!! InShaaAllah boleh!..


tapi dalam berdiet kalini ade jugak yang terlajak perahu terus tenggelam gamaknyer, tambah2 kalau singgah makan kat restorant2 nasi arab, tapi sekali sekala makan nasi kan tak akan gemuk punya, so harini shaqzspixca berbesar hati sangat nak share about myself and what i eat in this period of time semasa saya berdiet, tapi get your advice from your personal Dr dulu ya sebelum nak berdiet, saya ni dah banyak Dr saya jumpa but this time i make it my way to loose some weight..chaiyokkkK!! eiii bukan senang tau, Tuhan sahaja yang tahu payah tak payah berdiet ni..hehehe


gambar terkini sebelah kanan..Alhamdulillah berat sekarang dah mencecah 114kg at 26 march..perut pun dah xdak..hahaa but still a bit flabby, kena workout lebih lagi ni...
so kat bawah ni saya nak tunjuk apa yang saya makan setiap hari..

BREAKFAST


makan sup sayur samaada masak sendiri ataupun makan dekat luar, mesti ada punya sup sayur, kalau tak ada minta chef dia masakkan, kadang2 kita tak larat kan setiap pagi nak makan sup sayur ni, so kadang2 saya mixkan dengan kuah tomyam so that dia rasa masam dan naikkan selera makan kita, try first then we will know the taste is better..

LUNCH


masa lunch ni ambik ikan goreng + mix vege, lagi elok kalau makan ikan rebus or bakar but so far makan ikan goreng ni turun je berat badan ni but its a must untuk jaga kolestrol jugak ek, takut berat turun tapi kolestrol naik..adehh tapi memang tiap2 time lunch inilah yang saya makan untuk loosekan weight saya ni..siapa kata tak makan nasi takut PENING la sebab tak KENYANG..ishh no no no..kalau still lapar lg walaupun dah makan full of plate macam kat atas tu, boleh je add on lg vege atau tambah ikan seketul lagi..

DINNER


Haaa this part yang saya paling suka..makan sampai kenyang, paling banyak yang saya makan lebih kurang 5 biji, but for your info jumlah Vit C yang disyorkan untuk kita ambil for 1 day is tak lebih dari 1000mg and vit c dalam buah oren ni 1000mg bersamaan dengan 7 biji oren kalau saya tak silap, kalau dapat makan 7 biji oren untuk sehari tu dah cantik sangat dah tu, cukup vit c untuk badan kita for 1 day...

so menu kat atas ni saya akan makan dari hari isnin hingga hari jumaat sahaja, for sabtu ahad lain sikit menu saya.

DRINKS




untuk minuman saya akan pastikan yang saya minum 8 gelas air putih untuk sehari dan untuk setiap hidangan saya mesti minum air masam2 macam fresh orange atau lemon juice..so far Alhamdulillah dr first start sampai sekarang ni xde pulak mengalami sakit2 perut macam gastric cuma sakit perut sebab nak buang air ala2 detox adelah..haha. dan saya juga akan elakkan minuman BERGAS dan BERKAFEIN sebab saya makan supplement ~> Tiox-C, minuman bergas dan berkafein ni boleh "kill" all the glutation dalam supplement yang kita makan iaitu ejen2 yang sangat diperlukan oleh kulit kita so kalau boleh elak just elakkanlah ek..

SABTU dan AHAD




untuk sabtu dan ahad ni macam my big day lah sebab boleh makan AYAM dan DAGING...waaaaa haha.. but ayam or daging tau bukan ayam dan daging, tak taulah kalau tahan tapi macamnilah menu saya untuk berdiet, and kadan2 saya add on kacang, for your info kacang ni sangatlah baik untuk hati kita tau..

ok this is sekadar perkongsian untuk visitor saya, sebab berat saya awal2 dulu dan boleh dikatakan paling berat lah is 131kg..masa start nak diet dulu 123kg and now 114kg Alhamdulillah syukur, kita MESTI jaga kesihatan kita, bukan niat nak lawooo nak boG ke Mog ke..just untuk kesihatan dan minta2 dijauhkan dari semua penyakit kan..so for those yang belum start kawal makan, kawal nafsu, kawal berat badan..

YOU ARE WHAT YOU EAT


so thats all for now, tQ for reading and till then (^___^)v

No comments:

Post a Comment