Followers

Friday 21 March 2014

kampung halaman isteri

Assalamualaikum w.b.t...

Salam jumaat kepada semua pembaca...for first saya nak bagitahu yang comment di setiap entry saya disablekan...i like it that way...sometimes silent is the best...this is my personal blog yang saya nak berkongsi dengan semua pembaca and hope apa2 sahaja yang saya kongsikan ni dapat dimanfaatkan inshaaAllah...tapi still dapat jugak comment2 dari ZOPIM yang ada tanda "QUESTION" kat bahagian paling bawah...kanan...latest meseg dari ~ amie lovely ( As salam...xdapat comment dalam entry.. tu yang comment kat sini...cantik la design baju. kreatif.. =D )...apa2 pun thanks amie coz drop some comment...thanks ya (^___^)v...u guys also boleh do the same if have some question or comment ke please do so ya...

ok berbalik pada tajuk kat atas...about my lovely wife punya kampung halaman...setiap kali kalau cerita pasal balik kampung wife kat taiping ni ja mesti saya bubuh tajuk "this is heaven" kan...sebabnya tau tak...kalau tiap kali balik ja salah satu aktiviti kami ( kalau rajin n penyakit M tak ada masa tu ) kami mesti pergi mandi sungai...huhuuu bukan kat selangor ni tak ada sungai...banyak jugak tapiiii kat tepeng ni cantik lagi kot...air sojuk plak tuuu...huhu and one more thing is THE FOOD!! bila cerita pasal makanan confirmed tak boleh kawal punyalah kalau balik tepeng ni...haha tambah-tambah kalau mak perak masak...hrmmm isunya kalau "mak2 lah yang masak" kompom punya langgar pantang..haha tak caya? jom tengok mak perak masak apa?


haaaa....( Macam Fear Factor pon ada gamba ni ) hahaha...but this is the best ok...kalau kat selangor pon the best tambah2 kalau mak saya yang masak, but in tepeng a bit different...kat sini makan pulut durian ni lain sikit...mostly semua raw2 punya...kalau kat rumah, makan pulut durian ni berkuah...yang dicampurkan sekali gula merah and durian....tapi kat tepeng ni asing2...pulut dia dah bubuh santan siap2 or pulut kosong....santan satu pinggan...gula satu pinggan...durian raw satu pinggan then kita yang campurkan and gaulkan sendiri...huuuuuuu~ sedapnya...tak pehhh tak pehhh akhir bulan 3 ni balik tepeng..hahaha...and apa lagi yang menarik? kat bawah ni~











Uiiiii sedapnyaaa.....alhamdulillah....rezeki Allah...

But now...its a bit different from the others days before...tiba-tiba teringat ingat lagi sampai harini...kalau setiap kali mak perak or us masak apa-apa...kalau ada lauk-lauk yang lembut2 tu mesti bubuh dalam pinggan and pergi rumah sebelah...rumah chay...atok wife...but no more...semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang pilihanNYA...



masih teringat lagi masa kami ipar2 dan adik beradik wife kemas-kemas rumah chay ramai-ramai...
i just can feel a bit...how was his feeling selama dia masih hidup...itu cerita dia...macamana pulak kita dah tua esok...selalunya kalau balik tepeng...mesti jenguk chay dulu...kalau tak sempat pun, mesti dia sendiri yang akan datang ke rumah ayah...dengan tongkat dia...umur lebih kurang dah 100 lebih macam tu la, but...apa yang saya kagum...walaupun mata dah kurang nampak...kabur dah kata chay...tapi still masak sendiri...mandi sendiri...pergi buang air dan buat apa2 lah mesti by his own...kalau berborak dengan dia, macam berborak dengan orang muda...tanyalah dia apa2...mesti boleh jawab punya...dia masih ingat kisah dulu-dulu...but no more...separuh cahaya yang selalu menyinar dalam terang now apa yang tinggal hanya rumah usang yang tak tahu selama mana akan teguh berdiri...tah2 esok2 dah kena roboh...nak buat rumah....kampung belah saya dah semua rumah batu...













this is my lovely mum and grandma...sisa hidup yang masih ada...dah tak boleh berkomunikasi dah...makan pun tak boleh dah, now makan ikut tube...and hanya minum susu sahaja setiap hari...badan nenek pun dah kering sangat dah...masa muda...sangat kuat bekerja untuk mencari rezeki dengan arwah atok...mak banyak cerita kisah nenek dulu-dulu...sebak jugak kalau dengar cerita mak....mak, rutin harian dia...setiap hari khamis malam jumaat...dia mesti duduk sebelah nenek dan bacakan yasin...macamanalah kita esok...anak-anak kita....semoga Allah meringankan beban mereka....ameenn2 ya robbal alaminn...


Doa untuk Orang Sakit

1. Dari Tsabit, ia berkata: Wahai Abu hamzah (Anas), aku mengeluh (padamu tentang sakit). Lalu Anas berkata: Maukah kalian saya bacakan doa (ruqyah) Rasulullahshallallahu ‘alaihi wasallam? Ia menjawab: Ya. Lanjut Anas: (Doanya adalah)

اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ، مُذْهِبَ الْبَاسِ، اشْفِ أَنْتَ الشَّافِى لا شَافِىَ إِلا أَنْتَ، شِفَاءً لا يُغَادِرُ سَقَمًا

“Ya Allah, Tuhan manusia, Penyembuh sakit, sembuhkanlah! Engkaulah Dzat Yang Menyembuhkan. Tidak ada yang dapat menyembuhkan kecuali Engkau. Kesembuhan yang tidak menyisakan sakit.” (HR. Bukhari)

2. Dari Aisyah bahwasanya Rasulullah pernah memohonkan perlindungan (pada Allah) dengan mengusapkan tangan kanannya (pada bagian yang sakit) sambil berdoa:

اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ، أَذْهِبِ الْبَاسَ، اشْفِهِ وَأَنْتَ الشَّافِى لا شِفَاءَ إِلا شِفَاؤُكَ، شِفَاءً لا يُغَادِرُ سَقَمًا

“Ya Allah, Tuhan manusia, hilangkanlah sakit (ini), sembuhkanlah ia, engkau adalah Dzat Yang menyembuhkan, tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan (dari)Mu, kesembuhan yang tidak menyisakan sakit.” (HR. Bukhari)

3. Dari Aisyah bahwasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah membacakan doa ruqyah untuk orang sakit (dengan doa berikut):

اِمْسَحِ الْبَاسَ رَبَّ النَّاسِ بِيَدِكَ الشِّفَاءُ لَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا أَنْتَ

“Hapuskanlah petaka (sakit)nya wahai Tuhan manusia, di tangan-Mulah kesembuhan. Tidak ada yang menyembuhkannya kecuali Engkau.”


4. Dari Aisyah, bahwasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengatakan (doa) untuk orang sakit (dengan doa berikut):

بِسْمِ اللَّه، تُرْبَةُ أَرْضِنَا، بِرِيقَةِ بَعْضِنَا، يُشْفَى سَقِيمُنَا، بِإِذْنِ رَبِّنَا

“Bismillah, tanah bumi kami dengan air ludah sebagian kami, semoga disembuhkan orang sakit kami, dengan izin Tuhan kami.” (HR. Bukhari dan Muslim)

5. Dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu bahwasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallampernah menjenguk seorang badui (arab pedesaan), sebelumnya Rasulullah jika menjenguk orang sakit, beliau mengatakan doa ini:

لا بَأْسَ طَهُورٌ إِنْ شَاءَ اللَّه

“Tidak apa-apa, bersih/suci insya Allah” (HR. Bukhari)

Keterangan: maksud dari bersih/suci adalah semoga sakitnya dapat membersihakan (menghapuskan) dosa-dosanya.

6. Dari Ibnu Abbas dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda: Barangsiapa yang menjenguk orang sakit yang sakitnya bukan kedatangan ajal, lalu ia berdoa di sisinya sebanyak tujuh kali, dengan doa berikut:

أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشْفِيَكَ

Aku memohon kepada Allah Yang Agung, Tuhan arsy yang agung, agar menyembuhkanmu


maka Allah akan menyembuhkan dari sakit yang dideritanya (HR. Abu Dawud, dishahihkan oleh Al-Albani)

7.Dari Utsman bin Abil ‘Ash bahwasanya ia pernah mendatangi Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam sedangkan ketika itu ia sedang sakit yang hampir mematikannya. Lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berkata letakkanlah/usapkanlah tangan kananmu (pada bagian yang sakit) sebanyak tujuh kali sambil berdoa (berikut):

بِسْمِ اللهِ بِسْمِ اللهِ بِسْمِ اللهِ أَعُوذُ بِعِزَّةِ الله وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحَاذِرُ

“Bismillah bismillah bismillah, aku berlindung kepada Allah dari kejahatan (sakit) yang aku dapati dan aku khawatirkan.”

Lalu Utsman berdoa dengan doa tersebut dan dihilangkan sakitnya oleh Allah. Ia senantiasa menganjurkan keluarga dan orang-orang untuk senantiasa berdoa dengan doa tersebut (HR. Muslim, Abu Dawud dan Ibnu Majah, dishahihkan Al-Albani)

thats all for now...tQ for reading...

No comments:

Post a Comment